Ombygging av lokaler til butikklokaler er ofte en krevende og kritisk prosess, både hva gjelder tid og kostnader. Planlegging, åpenhet og riktig valg av entreprenør kan derfor være helt avgjørende.
Butikkombygging er et bredt og krevende fagfelt, der utrolig mye skal klaffe på en og samme tid. For dersom lokalene ikke er klare når trailerne ruller inn med reoler og kjølevarer, og de ansatte tropper opp til første arbeidsdag i en uferdig butikk, begynner kostnadene å løpe. Butikken har fått en skjev start, som i verste fall kan velte hele driften, før det i det hele tatt har begynt.
Heldigvis finnes det bedrifter som har spesialisert seg på nettopp butikkombygging, som har lang erfaring med å få hektiske og krevende prosjekter til å gå så smertefritt og fint som mulig.
– Det handler i stor grad om planlegging, logistikk og koordinering av dyktige fagfolk for å få prosjektene i havn. Butikkombygging stiller enorme krav til effektivitet, og der er vi godt rustet – både med erfarne prosjektledere og nøye utvalgte samarbeidspartnere, sier daglig leder i Dpend Entreprenør, Anders Wang.
Fleksibilitet, åpenhet og tillit
Dpend Entreprenør, tidligere Holtefjell Entreprenør, er et entreprenørselskap med lang fartstid i bransjen. De har drevet med ombygging og oppussing av butikklokaler i en årrekke, og jobber målrettet for å innta posisjonen som best i klassen.
– Vi har som mål å være best i landet på butikkombygging og -oppussing. Med lang erfaring og et knippe nøye utvalgte samarbeidspartnere vil jeg i det minste si at vi ikke er langt unna, sier Wang.
Han tror fokuset Dpend Entreprenør har hatt på kunden, og det urokkelige målet om at kunden alltid skal være fornøyd, er den viktigste faktoren til bedriftens suksess. Og for at kunden skal være fornøyd trekker Wang frem noen helt essensielle stikkord.
– Det handler om fleksibilitet, tillit og åpenhet. Med det så mener jeg at du alltid må ha rett mann på rett plass for å opprettholde effektivitet og flyt i prosessen. Det stiller krav til gode fagfolk og gode samarbeidspartnere. Samtidig er det helt avgjørende at partene har tillit til hverandre, og er åpne om alt fra prosess til økonomi, sier Wang.
Velg riktig entreprenør
Byggebransjen har generelt sett et rykte på seg for å være litt «texas» og «shady», ifølge Wang. Et rykte han mener bransjen generelt sett er i ferd med å kvitte seg med, men som fortsatt har noe sannhet i seg.
– Det er mye rart rundt om, så det er viktig å være litt påpasselig når du velger samarbeidspartnere. Dersom du ikke allerede har god grunn til å stole på et firma bør du i det minste stille krav til åpenhet rundt kostnader og tidsbruk. Får du ikke dette, bør det kanskje ringe noen bjeller, sier han.
Wang forteller videre at det tryggeste du gjør ved valg av entreprenør er å forhøre deg litt i bransjen, og se hva de ulike entreprenørene har av referanser. På den måten finner du frem til aktører som allerede har vunnet tilliten til andre før deg.
– Tillit er alt, og tillit skaper man ved å levere gode resultater, ved å være åpen og ved å holde avtaler. Klarer vi ikke å skape denne tilliten til våre kunder så er det game over, enkelt og greit.